Werken met scenario’s in je kadernota?

Wat betekenen de stijgende inflatie en de oplopende rente voor de financiële positie van jouw gemeente? De onvoorspelbaarheid van (geo)politieke ontwikkelingen en marktbewegingen vormen een uitdaging bij het opstellen van de kadernota en meerjarenraming. Steeds meer gemeenten werken daarom met scenario’s.

Die maak je eenvoudig en snel met de scenariomanager van het Prognose Model Gemeenten. Daarmee breng je de meerjarige effecten in beeld op onder andere de structurele exploitatieruimte, het eigen vermogen, de financieringsbehoefte, het EMU-saldo en de meerjarenbalans.

De effecten uit de verschillende scenario’s worden automatisch gevisualiseerd in grafieken en dasboards. Die kun je direct overnemen in je stukken of bijvoorbeeld gebruiken in presentaties waarmee je college en raad laat meedenken over ombuigingen.

Het Prognose Model Gemeenten is een integraal financieel model dat gemeenten helpt om te voldoen aan hun BBV-verplichtingen. Het model bestaat uit een basismodule voor de begroting, een jaarrekeningmodule en een scenariomanager. Al meer dan 35 gemeenten in Nederland gebruiken het model. Meer weten? Lees hier de meestgestelde vragen over het model.

Over Gemeentemodel

Het Prognose Model Gemeenten is een integraal model dat je veel tijd bespaart bij het maken van de begroting en jaarrekening. Met de scenariomanager-functionaliteit kun je bovendien eenvoudig scenario's opstellen, doorrekenen en presenteren.