Basismodule voor kadernota, begroting & jaarrekening
Met het Prognose Model Gemeenten automatiseer je het maken van berekeningen, tabellen, overzichten en visuals voor de kadernota, begroting en jaarrekening. Je voert op één plek cijfers uit de meerjarenbegroting, investeringsbegroting en meerjarenprognose grondexploitaties in. Het model berekent automatisch de financieringsbehoefte en of hiervoor lang of kort geld moet worden aangetrokken. Hierbij wordt rekening gehouden met de spelregels omtrent kasgeldlimiet en schatkistbankieren. Vervolgens worden automatisch de balansprognose, financiële kengetallen, het EMU-saldo, een liquiditeitsprognose en financieringsoverzichten gegenereerd. Bij de jaarrekening wordt de balans inclusief de geprognosticeerde begroting aangeboden. Het inzicht in het verschil met de realisatie helpt je om steeds realistischere prognoses te maken, bijvoorbeeld van investeringen.
![Visuals PMG](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2020/05/Visuals-PMG.png)
Tabellen, visuals en dashboards
De cijfers uit de verschillende berekeningen worden automatisch verwerkt in tabellen en visuals en getoond in een dashboard. Om de ontwikkeling in perspectief te plaatsen, worden in het dashboard referentiewaarden getoond. Kies tussen eigen streefwaarden (bijvoorbeeld op basis van een risicoprofiel) of de door het ministerie vastgestelde ‘signaleringswaarden’. Hierdoor is duidelijk te zien wat de meerjarige trend is en of de streefwaarde wel of niet wordt gehaald. De visualisatie van de kengetallen helpt mee om de uitkomsten te interpreteren en te gebruiken voor de onderbouwing van het financieel beleid.
Voordelen van het Prognose Model Gemeenten
- Tijdswinst: Het opstellen van een balansprognose, de financiële kengetallen en het EMU-saldo kost je slechts een paar uur.
- Betrouwbaarheid: Doordat je werkt vanuit één bron, sluiten prognoses onderling altijd naadloos op elkaar aan. Ook bij last-minute aanpassingen.
- Gemak: Het model is BBV-proof, je voldoet er mee aan de BBV-verplichtingen zonder dat dat je veel tijd of moeite kost.
- Flexibiliteit: Het model is te gebruiken in combinatie met P&C-tools zoals LIAS en Pepperflow.
- Continuïteit: Je bent niet afhankelijk van 1 of 2 medewerkers. Het model wordt centraal beheerd, kent goede documentatie en je ontvangt jaarlijks een update met verbeteringen en aanpassingen aan wet- en regelgeving.
- Inzicht: Tabellen, grafieken, dashboards; die hoef je niet meer zelf te maken. Het model genereert ze namelijk automatisch voor je, inclusief streefwaardes die je zelf kunt aanpassen. Dat helpt jou om het verhaal achter de cijfers te duiden.
Binnen een dag zelfstandig aan de slag met het model
Het Prognose Model Gemeenten is een standalone model. Er zijn dus geen complexe koppelingen nodig met gemeentelijke systemen, je kunt direct van start. Het model is voorzien van een duidelijke invulinstructie. Per onderdeel van het model vind je uitleg over de stappen die je moet zetten. De implementatie is daardoor erg laagdrempelig. Binnen een dag kan je helemaal zelfstandig werken met het model.
![MacBook-Pro-PMG](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2018/03/MacBook-Pro-PMG.jpg)
Updates
Je ontvangt jaarlijks een nieuwe versie van het model waarin nieuwe wet- en regelgeving, updates en verbeteringen verwerkt zijn.
Koppelingen
Je kunt het model koppelen met andere P&C-producten. Ook kun je een export uit het financieel systeem toevoegen op een zelf aan te maken tabblad.
Support
Het model is eenvoudig te gebruiken. Mocht er behoefte zijn aan extra begeleiding, dan kunnen we dat tegen een vergoeding aanbieden.
Licentie en gebruiksvergoeding
Wil jij ook werken met het Prognose Model Gemeenten? Dat kan. Je betaalt eenmalige aanschafkosten voor het model en een jaarlijkse gebruiksvergoeding.
gemeenten gingen je al voor.
![Klanten Prognose Model Gemeenten](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten2](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten2-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten4](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten4-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten5](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten5-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten6](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten6-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten7](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten7-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten8](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten8-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten9](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten9-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten10](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten10-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten11](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten11-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten12](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten12-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten13](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten13-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten14](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten14-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten15](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten15-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten16](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten16-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten17](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten17-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten18](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten18-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten19](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten19-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten20](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten20-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten21](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten21-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten22](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten22-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten23](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten23-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten24](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten24-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten25](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten25-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten26](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten26-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten27](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten27-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten28](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten28-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten29](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten29-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten30](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten30-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten31](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten31-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten32](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten32-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten33](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten33-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten34](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten34-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten35](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten35-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten36](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten36-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten37](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten37-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten38](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten38-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten39](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten39-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten40](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten40-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten41](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/08/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten41-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten42](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2023/12/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten42-300x300.jpg)
![Klanten Prognose Model Gemeenten43](https://gemeentemodel.nl/wp-content/uploads/2024/02/Klanten-Prognose-Model-Gemeenten43-1-300x300.jpg)