Best practices: Zo visualiseer je de financiële positie van jouw gemeente!

De financiële paragrafen van veel gemeenten zijn taaie kost. Pagina na pagina met technische teksten, veel cijfers en lange tabellen; dat kan beter. Bijvoorbeeld door te werken met visuals en dashboards uit het Prognose Model Gemeenten.

Visuals met signaleringswaarden

Neem bijvoorbeeld de solvabiliteitsratio. Wat zegt het als die in de begroting zakt naar 21%? Met deze visual begrijpen raadsleden meteen dat ze zich geen zorgen hoeven te maken. De ratio zit namelijk nog boven de meest risicovolle signaleringsgrens en stijgt de komende jaren weer.

Tabellen met signaleringswaarden

Werk je liever met tabellen? Ook dan helpt het Prognose Model Gemeenten je om raadsleden beter inzicht te geven in de financiële positie van jouw gemeente. Op basis van ingebouwde signaleringsgrenzen laat je in één oogopslag zien welke kengetallen gezond zijn en waar de aandachtspunten zitten.

Visuals met eigen streefnormen

Je kunt ook eigen streefnormen gebruiken bij het visualiseren van de kengetallen. Neem bijvoorbeeld de ontwikkeling van de netto schuldquote van deze (fictieve) gemeente. Die stijgt fors, maar blijft binnen de eigen normen. Zo zet je ontwikkelingen eenvoudig in het juiste perspectief en voorkom je technische vragen.

Werken met dashboards

De visuals en dashboards zijn zowel te gebruiken bij vooruitblikken als terugblikken. Visualiseer bijvoorbeeld op onderstaande wijze de historie van de kengetallen, waarbij je in de tekst alleen nog een korte toelichting geeft op de trends die je ziet. Zo maak je je paragrafen scanbaar en ga je van informatieoverdracht naar inzicht!

Scenario’s visualiseren

Op dezelfde manier kan je in de kadernota met de scenariomanager ook de meerjarige effecten van scenario’s visualiseren. Handig als je voor de kadernota van 2025 college en raad al wilt meenemen in keuzes richting het ravijnjaar. Wat doen bijvoorbeeld ombuigingen, verhogingen van gemeentelijke heffingen en belastingen of uitgestelde investeringen met de financiële positie van jouw gemeente? Reken het eenvoudig door met de scenariomanager en deel effecten in dezelfde, overzichtelijke dashboards.

Zo werkt het Prognose Model Gemeenten

✅Geen implementatietijd ✅BBV-proof ✅Te combineren met elke P&C en GRC-tool.

Het Prognose Model Gemeenten is een integraal financieel model dat gemeenten helpt om te voldoen aan hun BBV-verplichtingen. Het model bestaat uit een basismodule voor de begroting en kadernota, een jaarrekeningmodule en een scenariomanager. Al meer dan 40 gemeenten in Nederland gebruiken het model. Meer weten? Lees hier de meestgestelde vragen over het model.

Handige updates over de kadernota, begroting en jaarrekening in jouw inbox?

Schrijf je in voor de mailings van Gemeentemodel. Je krijgt jaarlijks negen mails met updates en informatie.