Meerjarig financieel inzicht vanaf ravijnjaar 2026?

Op hoeveel geld kan jouw gemeente de komende jaren rekenen? Van het accres tot de opschalingskorting; er zijn nogal wat onzekerheden over de uitkering uit het gemeentefonds.

VNG adviseerde gemeenten onlangs om voor ravijnjaar 2026 en verder een reële begroting te maken, op basis van het huidige takenpakket en de noodzakelijke investeringen. Ontstaat daarbij een tekort? Laat dat dan duidelijk zien, is de aanbeveling.

Het Prognose Model Gemeenten helpt je daarbij. Sterker nog: met het model geef je raad en college duidelijk inzicht in meerjarige effecten op de structurele exploitatieruimte, het eigen vermogen, de financieringsbehoefte, het EMU-saldo, de meerjarenbalans en de financiële kengetallen.

Zo werkt het Prognose Model Gemeenten

✅Geen implementatietijd ✅BBV-proof ✅Te combineren met elke P&C en GRC-tool.

Het Prognose Model Gemeenten is een integraal financieel model dat gemeenten helpt om te voldoen aan hun BBV-verplichtingen. Het model bestaat uit een basismodule voor de begroting en kadernota, een jaarrekeningmodule en een scenariomanager

Je voert op één plek cijfers in, het model gehttps://gemeentemodel.nl/prognose-model-gemeenten/nereert vervolgens de balansprognose, de financiële kengetallen, het EMU-saldo, een kasstroomoverzicht en financieringsoverzichten.

Doordat je werkt vanuit één bron, sluiten prognoses onderling altijd naadloos op elkaar aan. Ook bij last-minute aanpassingen. De cijfers uit de verschillende prognoses worden automatisch verwerkt in visuals en getoond in een dashboard. De tabellen en grafieken kan je direct gebruiken in je P&C-stukken en presentaties.

Al meer dan 40 gemeenten in Nederland gebruiken het model. Meer weten? Lees hier de meestgestelde vragen over het model.