Laat junior medewerkers de balansprognose maken!

Wist je dat er meer dan 2000 pagina’s aan regels, voorschriften en uitleg bestaan over de BBV-verplichtingen? Het is één van de redenen waarom in veel gemeenten ervaren financials zich bezighouden met het opstellen van de balansprognose, financiële kengetallen, het EMU-saldo, een kasstroomoverzicht en financieringsoverzichten.

En dat is eigenlijk zonde, zeker als er in jouw team ook nog eens vacatures openstaan en er meer werk ligt dan jullie in de schaarse tijd afkrijgen. Hoe mooi zou het zijn wanneer jij of jouw senior medewerkers zich weer kunnen focussen op bijvoorbeeld analyses en het duiden van de cijfers?

Dat is precies wat het Prognose Model Gemeenten mogelijk maakt. In het model zijn namelijk alle BBV-voorschriften verwerkt. Ook bevat het model alle stappen en berekeningen om te komen tot de balansprognose, financiële kengetallen, het EMU-saldo, een kasstroomoverzicht en financieringsoverzichten.

Het enige wat je zelf hoeft te doen? Invullen! Daar ben je zo mee klaar. De invulinstructie vertelt je bovendien precies welke cijfers uit de meerjarenbegroting, investeringsbegroting en meerjarenprognose grondexploitaties je nodig hebt. Hierdoor bespaar jij veel tijd of kun je dit werk overdragen aan junior medewerkers met minder BBV-kennis.

Het Prognose Model Gemeenten is een integraal financieel model dat gemeenten helpt om te voldoen aan hun BBV-verplichtingen. Het model bestaat uit een basismodule voor de begroting en kadernota, een jaarrekeningmodule en een scenariomanager

Je voert op één plek cijfers in, het model genereert vervolgens de balansprognose, de financiële kengetallen, het EMU-saldo, een kasstroomoverzicht en financieringsoverzichten.

Doordat je werkt vanuit één bron, sluiten prognoses onderling altijd naadloos op elkaar aan. Ook bij last-minute aanpassingen. De cijfers uit de verschillende prognoses worden automatisch verwerkt in visuals en getoond in een dashboard. De tabellen en grafieken kan je direct gebruiken in je P&C-stukken en presentaties.

Al meer dan 35 gemeenten in Nederland gebruiken het model. Meer weten? Lees hier de meestgestelde vragen over het model.